Generatiemanagement - Generations INC
16963
post-template-default,single,single-post,postid-16963,single-format-standard,bridge-core-3.0.9,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-29.7,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.13.0,vc_responsive

Generatiemanagement

Generatiemanagement

Een vriendin van mij die dierenarts is vertelde mij een aantal jaar geleden dat zij ontslag had genomen en bij een praktijk was gaan werken waar ze geen ‘diensten’ hoefde te draaien. “Die avond- en weekenddiensten zijn moeilijk te combineren met mijn gezin en -eerlijk gezegd- heb ik er ook gewoon geen zin meer in.” Zo vertelde zij me. Ik vond het een logisch verhaal. Inmiddels realiseer ik me dat dit voor praktijkhouders waarschijnlijk echt een hoofdbreker is. Want als de jongere generaties niet meer onregelmatig willen werken, wie gaat het dan wel doen? De klantbehoefte is er namelijk wel.

Generaties kijken door een ander bril naar werkconcepten zoals: Loopbaanpad, ontwikkeling, leiderschap, werk-privé balans, beloning. ‘One size fits all’, werkt niet langer. Maar maatwerk is niet zo’n gemakkelijke opdracht in tijden van krapte op de arbeidsmarkt, meer diversiteit, een groeiende kloof tussen generaties op de werkvloer en snelle (branche gerelateerde) veranderingen. Geen sinecure dus voor organisaties. Hoe ga je hier uit komen? Generatiemanagement zou weleens geen overbodige luxe kunnen zijn.

Generatiemanagement, een abstracte term. Wat is het eigenlijk? Eerst even de saaie, maar noodzakelijke definitie. “Het versterken, benutten en verbinden van alle generaties op de werkvloer, teneinde een gezonde, energieke en future-proof organisatie” Geef met ja/nee, op basis van onderbuikgevoel, antwoord op de volgende 10 vragen:

  1. Hebben jullie binnen de praktijk een mooie generatiemix?
  2. Kan iedereen, van jong tot oud, zichzelf zijn?
  3. Worden de generatieverschillen gerespecteerd en gewaardeerd?
  4. Geven de managers effectief leiding aan de verschillende generaties?
  5. Is er sprake van synergetische samenwerking tussen de generaties?
  6. Vindt de jonge generatie de praktijk up-to-date?
  7. Komen jullie tegemoet in wat de verschillende generaties nodig hebben om te excelleren?
  8. Ondersteunen jullie in de unieke levensfase uitdagingen van de verschillende generaties?
  9. Benutten jullie de generatie specifieke talenten?
  10. Managen jullie de generatie specifieke valkuilen?

 

Wellicht kun je bepaalde vragen moeilijk beantwoorden. Bij teveel ‘nee’ en/of twijfel zou het zomaar eens een goed idee kunnen zijn om met Generatiemanagement aan de slag te gaan. Deze vragen aan je personeel te stellen en acties te ondernemen die het potentieel van alle generaties ontsluiten. Denk zoal aan: maandelijkse loopbaangesprekken, generatiepact voor oudere medewerkers, reverse mentoring, promoties vrijmaken van leeftijdsdiscriminatie, young parent plan, vernieuwde werkprocessen. Maar om te weten aan welke knoppen jij kunt draaien…

Vragen stellen aan medewerkers is misschien wel het meest ondergewaardeerde onderdeel van leiderschap.

  • Wat heb jij nodig om ècht lekker te kunnen werken?
  • Hoe kunnen we jouw talenten hier het beste benutten?
  • Wat zou je kunnen leren van je oudere/jongere collega’s?
  • Wat is een reden voor jou om te blijven of juist te vertrekken?
  • Hoe kunnen we als praktijk het beste aansluiten bij de klantbehoefte?

En dus ook het lastige vraagstuk: Hoe denk jij dat we het beste kunnen omgaan met het ‘diensten probleem’? Lastige vraagstukken los je toch nog altijd het beste op met een open gesprek. En laat een groot voordeel van zoveel generaties en diversiteit op de werkvloer zijn dat de verscheidenheid aan perspectieven de sleutel is tot het kraken van elke kluis!