Pragmaten (1970-1985) - Generations INC
16044
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16044,page-child,parent-pageid-15338,bridge-core-3.0.1,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-28.7,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.7.0,vc_responsive

Pragmaten (1970-1985)

Pragmaten

De Pragmatische generatie, ook wel de patatgeneratie genoemd. In hun vroege jeugd zijn zij opgevoed door de Babyboomers in een relatief vrije ‘laissez faire’ opvoeding. De maatschappij kenmerkte zich door hoge welvaart. Het kapitalisme en de consumptiemaatschappij ontwikkelde zich. Deze generatie is hoger opgeleid dan vorige generaties en zowel jongens als meisjes kregen kansen.

Pragmaten jonge jaren

Tijdens de adolescentie ging men vooral om met de eigen peers onder het motto lekker “lekker je eigen ding doen”. Een generatie die rationeel en (zoals hun naam aangeeft) pragmatisch is ingesteld. Zij hebben met ‘hun hoofd’ gekozen voor opleidingen en banen. Er was sprake van een goede arbeidsmarkt, met genoeg werkgelegenheid toen zij starters waren.

Pragmaten en levensfase

Hun huidige levensfase wordt gekenmerkt door ‘spitsuur van het leven’. Zij hebben veelal thuiswonende kinderen, de meesten hebben werkende partners en een druk sociaal leven. De balans tussen werk en privé is een uitdaging. Zij hebben de crisis van 2008 meegemaakt, maar die heeft relatief weinig invloed gehad op hun carrière. In hun werk bekleden zij de medior en senior posities, velen zitten op management posities waarin zij invloed, beslissingskracht en verantwoordelijkheden hebben. De nieuwe leiders binnen organisaties.

Pragmaten en werk

De kracht van deze generatie zit op hun snelheid, no-nonsense houding, daadkracht, praktische instelling, zelfredzaamheid en zelfstandigheid. De valkuilen zijn het opportunistische, korte termijn denken, de materialistische inslag, oppervlakkigheid en de ‘dikke IK’ houding.

Pragmaten en visie op werk

Hun visie op werk wordt gekenmerkt door het ‘omhoog klimmen’. Verticale doorgroei, promotie maken, manager worden, meer geld verdienen. De werkattitude is snel slagen maken, ‘we lossen het zelf wel op’, rap knopen doorhakken en “work hard, play hard”. Deze generatie heeft de sleutel in handen voor lange termijn vernieuwing en het doorbreken van ouderwets gedachtegoed. Mits ze de tijd nemen om daarover na te denken en inspraak wensen van de generaties na hen. Nadelig is dat deze generatie, tegen beter weten in, de neiging heeft om vast te houden aan bestaande patronen.

Pragmaten en behoefte

Pragmaten krijgen vooral werkenergie van resultaten boeken, winnen, scoren en doorpakken en zijn allergisch voor trage besluitvorming. In werk hebben zij behoefte (vaak onbewust) aan hulp bij het in contact komen met hun hart, gezonde persoonlijke balans en het ontdekken van de eigen unieke talenten. Zodra ze daar zijn, gaat veelal het werkgerelateerde ‘roer om’.

Work hard, play hard

Ben je geïnteresseerd in het onderwerp generaties en benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Wij vinden het altijd leuk om samen van gedachten te wisselen. Wil je dat wij contact met jou opnemen, klik dan op contact, dan hoor je snel van ons!