Generatie Y (1985-2000) - Generations INC
16048
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-16048,page-child,parent-pageid-15338,bridge-core-3.0.9,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-29.7,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.13.0,vc_responsive

Generatie Y (1985-2000)

Generatie Y

Generatie Y, ook wel Millennials genoemd. In hun vroege jeugd zijn zij opgegroeid in hoge welvaart, de informatietijdperk en sterk individualistische maatschappij. Zij zijn hoog opgeleid en kregen veel aandacht van hun ouders; “volg je hart en ga op zoek naar je passie”, “alles is mogelijk”, “the sky is the limit”.

Generatie Y jonge jaren

Tijdens de adolescentie hebben zij zich in rap tempo ontwikkeld, met de focus op persoonlijke groei en zelfontplooiing. De competitie met peers is sterker dan bij de vorige generaties. De jonge Generatie Y-ers zijn gaan werken gedurende en vanaf de economische crisis. De werkelijkheid blijkt weerbarstiger dan hen voorgeschoteld was. Zij hebben nu moeite om een goede basis op te bouwen (huis kopen, sparen, pensioen opbouwen, vast contract etc).

Generatie Y en levensfase

Hun huidige levensfase wordt gekenmerkt door ‘het settelen’, alhoewel ze de stappen naar volwassenheid ook graag zo lang mogelijk uitstellen. Genieten in het hier & nu;  “YOLO”, maar de nieuwe levensfase en huidige tijd heeft ze met de voeten op de grond gezet. Ze worstelen vaak met de (on)mogelijkheden en de keuzes die ze moeten maken; wel/niet huis kopen, wel/ niet krijgen van kinderen. In hun werk bekleden zij nu de junior en medior posities.

Generatie Y en werk

De kracht van deze generatie zit veelal op het gebied van creativiteit, innovativiteit, flexibiliteit. Zij zijn authentiek, kritisch, hebben een groot netwerk en willen snel vooruit. De valkuilen van deze generatie zijn de torenhoge verwachtingen die ze hebben. Men heeft weinig geduld en frustratietolerantie en moeite met het realiseren en uitvoeren van (hun) ideeën. Ze stoeien met het vergroten van hun invloed, het soepel bewegen in een organisatie en het opbouwen van duurzame relaties. Oudere generaties bestempelen Generatie Y vaak als verwend en veeleisend.

Generatie Y en visie op werk

Hun visie op werk wordt gekenmerkt door een flexibel en organisch carrière pad. De werkattitude is er veelal op gericht dat werk leuk moet zijn, dat ze impact hebben en aan persoonlijke ontwikkeling werken. Deze generatie heeft een signaalfunctie. Zodra zij verouderde patronen en processen in organisaties ervaren, haken ze af. Oudere generaties kunnen de ideeën van Generatie Y gebruiken om vernieuwing door te voeren, echter hier wordt lang niet altijd gebruik van gemaakt. Zonde, want ze krijgen energie van meedenken, een zinvolle bijdrage leveren en impact creëren. Zij zijn allergisch voor de ‘zo doen we het nou eenmaal’ mentaliteit, hiërarchie en heilige huisjes.

Generatie Y en behoefte

In werk hebben zij vooral behoefte aan coachend leiderschap, loopbaanbegeleiding en hulp om emotionele intelligentie en organisatiesensitiviteit op te bouwen. En ook wel hangen zij meer naar zekerheid in deze levensfase, de hang naar vrijheid en flexibiliteit zit stevig in hun DNA verankerd.

YOLO

Ben je geïnteresseerd in het onderwerp generaties en benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Wij vinden het altijd leuk om samen van gedachten te wisselen. Wil je dat wij contact met jou opnemen, klik dan op contact, dan hoor je snel van ons!