Jong groepen | “Waarom sommigen succesvol zijn en anderen niet.” - Generations INC
8
post-template-default,single,single-post,postid-8,single-format-standard,bridge-core-3.0.9,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-29.7,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.13.0,vc_responsive

Jong groepen | “Waarom sommigen succesvol zijn en anderen niet.”

Jong groepen | “Waarom sommigen succesvol zijn en anderen niet.”

Als paddenstoelen uit de grond

Ahold Delhaize, Vodafone Ziggo, Transavia, ASML, Roche, Arcadis, Boskalis, Heijmans, HEMA, Bol, Rabobank, Philips, AON, PostNL, Ordina en ga zo nog maar even door. Grote organisaties in Nederland hebben jong (ook wel young) groepen. Collectieven van jonge medewerkers tot 35 jaar die met elkaar op activiteiten organiseren. Middelgrote organisaties en de non-profit sector blijven niet achter: ook daar zien we jong groepen als paddenstoelen uit de grond schieten.

Logisch dat dit gebeurt

De behoefte aan het vormen van een jong collectief is niet verwonderlijk. Wat een jong groep kan organiseren, sluit namelijk prachtig aan op de behoefte van millennials (geboren +/- 1985-2000). Zij zoeken elkaar graag op, houden van fun, netwerken & ontwikkeling. Voor millennials is het bijna vanzelfsprekend om hun peers binnen de organisatie op te zoeken. ‘Op die manier weet je elkaar later beter te vinden’, zegt Sjoerd Migchelsen van Handelsbanken.

Sterker nog… er is noodzaak

In veel organisaties zien we voorál bij de jongste generaties een afname van betrokkenheid. Organisaties hebben moeite om talent aan te trekken en te behouden. Het hoge verloop (London Business School over jobhopping: 90% is van plan hun werkgever binnen 5 jaar te verlaten, 30% geeft het slechts 2 jaar en 40% heeft op de eerste werkdag al hun volgende carrière stap voor ogen) en ziekteverzuim (CBS, TNO, ArboNed: 75% lijdt aan stress en 18% heeft burn-out klachten) onder jong is groot. En de bevlogenheid bij jong is lager dan bij andere generaties (bron: onderzoeksbureau Effectory). “Vrijwillig vertrek onder millennials is bij ons vier keer zo groot als bij onze meer ervaren medewerkers”, vertelt een contactpersoon ons. Er is noodzaak om initiatieven te ondernemen om het beste uit de jonge generatie te halen ten behoeve van henzelf én de organisatie. Jong groepen kunnen van grote waarde zijn om de jonge garde te helpen om optimaal te laten presteren, het verschil te maken en op gezonde wijze langere tijd inzetbaar te blijven.

Geen sinecure

Dat betekent echter niet dat het makkelijk is. Het opzetten en behouden van een duurzame jong groep is nog een hele opgave. Sommige van deze initiatieven sterven een zachte dood. Een enkele keer al na de eerste bijeenkomst. Even wat facts & figures: bij de meeste verenigingen is slechts zo’n 20% van de leden ook daadwerkelijk actief en bij 12% van de verenigingen is slechts 1-3% van de leden actief (bron: Yep trainingen). De meest voorkomende valkuilen die we zien, zijn: 1. Te eenzijdig of onvoldoende aansluitend programma (bijvoorbeeld alleen maar fun activiteiten of een timemanagement training waar geen behoefte aan is). 2. Zonder bedding en ondersteuning vanuit de organisatie van start gaan (onvoldoende financiën, geen aansluiting op context en doelen organisatie) en 3. Te snelle wisseling van bestuursleden, waardoor kennis en ervaring verloren gaat en elk bestuur het wiel opnieuw uitvindt. Als laatste zien we dat veel jong groepen weinig oog hebben voor het resultaat wat ze willen bereiken. Bij 52% van de ondervraagde verenigingen wordt geen enkel doel volledig bereikt en 8% van de verenigingen bereikt geen enkel doel (bron: Yep trainingen).

Helder wat wel en niet werkt

Er zijn ook succesvolle jong groepen. Uitverkochte kaartjes bij ieder event, invloed op de organisatie en een positief verraste HR-afdeling: “wat kunnen wij nog betekenen, ze organiseren het zelf al!”. Wat doen de jong groepen die succes hebben? Wat kunnen we van hen leren?

Wat levert het op?

Als de jong groep succesvol is, welke vruchten pluk je dan?

  • Men kent elkaar en weet elkaar te vinden, wat leidt tot meer en betere samenwerking.
  • Enthousiaste, betrokken en bevlogen youngsters.
  • Benutten van de kennis en innovatiekracht van deze jongste generatie.
  • Wanneer succesvol, dan levert een jong groep in ieder geval op dat jonge medewerkers hun werk nóg leuker vinden. Maar: leidt het ook daadwerkelijk tot minder vroegtijdig verzuim? Minder verloop? Minder inwerktijd? Kortom: minder kosten? We kijken uit naar degene die dit als eerste gaat onderzoeken.

Anoek Neele, Kim Jansen & Geertje Peneder

 

Anoek Neele is oprichter van Het Generatietheater. Samen met Dr. Aart Bontekoning ontwikkelt ze continu nieuwe scènes, uit het leven gegrepen, die inzicht geven in generatieverschillen.
Kim Jansen en Geertje Peneder zijn owners van The Young Workforce, twee bevlogen pragmaten, gespecialiseerd in het begeleiden en benutten van de kracht van youngsters, binnen de context van een organisatie.